Natuurbegraafplaats Grolloo

Vanavond (17-12-2015) hebben we op de agenda bestemmingsplan wijziging realisatie natuurbegraafplaats te Grolloo. Als VVD ondersteunen we in beginsel initiatieven van ondernemers en burgers.

Het is de ondernemer die onderneemt en ook de risico’s loopt. Wanneer het mislukt is het ook voor rekening van de ondernemer. Hier spreken we echter over een natuurbegraafplaats en is het toch wat complexer. Wanneer er graven zijn uitgegeven is er sprake van een eeuwig recht en kan in een negatief scenario de gemeente verantwoordelijk worden voor onderhoud.

De VVD fractie is dan ook van mening dat we moeten afwegen of een dergelijke voorziening iets gaat toevoegen aan hetgeen er al is.

De VVD fractie ziet niet de toegevoegde waarde t.o.v. de reeds aanwezige natuurbegraafplaats Hillig Meer. Niet qua beleving, niet qua noodzaak aantal begrafenissen.

Sterker nog wanneer we ter plekke de locatie bekijken is de VVD fractie van mening dat voor deze locatie de juiste bestemming landbouwgrond is.

Wij vragen het college dan ook om in samenspraak met de eigenaar te kijken of dit kans van slagen heeft.

- Willem Bartelds