Windenergie (extra raadsvergadering)

Wederom hebben we weer een vergadering over windmolens in onze gemeente. De VVD heeft het al meermalen gezegd. We praten er veel over maar we gaan er niet over. Nu mogen we een reactie geven op het inpassingsplan en stelt het college de vraag of we willen meewerken aan een kort geding om de rijks coördinatieregeling (RCR) van tafel te krijgen.

Momenteel is op de windmolenplannen de RCR van kracht en hierdoor gaat Minister Kamp erover. En eerlijk is eerlijk de minister geeft uitvoering aan de opdracht die hij heeft van een zeer grote kamer meerderheid.

De opdracht is 6000 MW realiseren uit windenergie op land in 2020. In het laatste debat in de 2e kamer enkele weken terug werd zelfs nog aangegeven dat hij wat meer snelheid moest maken.

Het college vraagt toestemming om kort geding te gaan voeren om zo de RCR van tafel te krijgen en de regie terug te krijgen bij de provincie. De VVD fractie heeft dit gesteund. Wel hebben we nadrukkelijk aangegeven dat we er dan nog steeds niet over gaan. We hebben als fractie nadrukkelijk aangegeven dat de verwachtingen niet te hoog moeten zijn. Er is absoluut niet de verwachting dat er dan geen windmolens zullen komen. Als VVD fractie vinden we dat we hierover eerlijk meten zijn naar de inwoners in het gebied.

De provincie heeft ook afspraken met de heer Kamp. De heer Stelpstra (gedeputeerde) heeft woensdag 14 oktober 2015 helder aangegeven dat hij alleen ruimte ziet binnen de afspraken die er zijn gemaakt.  Dit is hetzelfde als proberen de afstand van de molens tot woningen zo ruim mogelijk te houden, goede verdeling van lusten en lasten.

Voor wat betreft de reactie op het inpassingsplan is de VVD fractie van mening dat deze in huidige vorm veel te lang, te algemeen, te beschrijvend is. Naar de mening van de VVD fractie zou je als we wat willen bereiken we een reactie moet zijn welke veel helderder is.

Wij hebben aangegeven dat we willen dat de afstanden van de molens tot de woningen zo maximaal mogelijk wordt gehouden. Tevens hebben we aangegeven dat er een gebiedsfonds moet komen. De VVD is van mening dat het gebied/inwoners er dan ook blijvend van profiteren en niet eenmalig. Als voorbeeld hebben we genoemd realisatie van glasvezel.

We waren voornemens om de reactie wel te steunen, ook al vonden we die niet sterk, echter er kwam een amendement van alle overige partijen in de raad om nog passage toe te voegen.

De strekking van het amendement was dat wanneer er haalbare initiatieven zijn op gebied van duurzame energie er geen windmolens komen.

De VVD is van mening dat de kwaliteit van de reactie hiermee nog verder verslechterd. Tevens hebben we al eens schrijven gehad dat er op dit moment geen haalbare alternatieven zijn. Alleen daarom is het al een overbodige toevoeging.

Ook zijn wij van mening dat we hier wederom valse hoop vestigen.

We hebben als enige fractie dit amendement niet gesteund. Hiermee konden we ook de reactie op het aanpassingsplan niet meer steunen.