Spreektekst fractie VVD Aa en Hunze: Begroting 2016

De fractie van de VVD wil beginnen met iedereen te bedanken die hebben meegewerkt aan het tot stand komen van het beleidsplan, beantwoording van de vragen en ondersteuning bij de schakelbijdrage. De begroting is duidelijk en goed leesbaar.

Complimenten over de begroting en dus aan college.

Als VVD beginnen we met een aantal punten te benoemen die ons uit het hart zijn gegrepen: De gemeente Aa en Hunze handelt vanuit de overtuiging dat de meeste inwoners in staat zijn om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor hun huidige en toekomstige woon- en leefsituatie. Gemeente stimuleert en faciliteert ontwikkelingen, zonder verantwoordelijkheid over te nemen. Klasse.

Een opgave voor de komende jaren is het vinden van goede invulling voor leegstaande panden, zowel in particulier als maatschappelijk vastgoed. Versoepeling van regelgeving helpt hierbij. VVD motto.

Een degelijk financieel meerjaren perspectief.

Het niet meer plunderen van de VAR.

Eind van het jaar een discussienota toekomst Boerhoorn.  Privatisering wordt toch wel meegenomen? Onder bedrijfsvoering staat vermeld dat college graag met raad in gesprek gaat over verdergaande bezuinigingen.  De VVD ziet dit als afspraak en gaat er vanuit dat dit zeer zorgvuldig en breed, dus inclusief opties van uitbesteden, bekeken gaat worden. Wanneer dit zo is dan is een motie niet nodig. We zijn blij dat uit schakelbijdrage  college partij Gemeente Belangen blijkt dat ze de VVD op dit punt steunen.

Opvallende zaken in de begroting:

Ook ziet de VVD een aantal opvallende zaken in deze begroting.

Er wordt regelmatig de tekst gebruikt:

Wij zullen uiteraard pas over deze middelen beschikken na afstemming en met goedkeuring van uw raad.

Dit komt steevast terug op die onderwerpen waarover in de cie vergadering veel discussie was en of veel onduidelijkheden.

De VVD fractie ziet het opnemen van deze posten met forse bedragen als te voorbarig met het ongewenste effect dat notities geschreven gaan worden richting deze bedragen.

Een college met lef heeft dit niet nodig en kan altijd met goede voorstellen naar de raad komen.

Nog een opvallende:

Combinatie Gemeente Belangen kwam vele jaren met een amendement om trendmatige OZB verhoging terug te draaien. Men gebruikte daar regelmatig de trendmatige verhoging voor goederen en diensten voor.

Wat zien we nu.

College gebruikt dit nu zelf al om een niet gerealiseerde bezuiniging op te vangen.

Wij zijn benieuwd hoe dit nu opgelost gaat worden. Het zal toch niet zo zijn dat Gemeentebelangen na jarenlange traditie van amendementen nu geen amendement heeft.

College waarom is de bezuiniging op inkoopvoordelen door de samenwerking met Assen en Tynaarlo niet gehaald?

Zijn er nog meer zaken in de samenwerking die niet zo lopen als de bedoeling was?

Bezuinigingen

De VVD houdt koers evenals college.

·        We hebben totaal nieuw te bezuinigen afgerond 2,0 miljoen euro

·        College houdt ook koers bij het vinden van de bezuinigingen. Veel lasten verhogingen.

·        Verhoging OZB  € 806.000,= tot 2019.

In de begroting staat dit overzicht aan opbrengsten.

Wij kennen het principe van gemiddelden  en we weten dat mensen met hogere waarde aan onroerend goed de sigaar zijn.

Het is voor ons helder dat het college hier een  Links beleid aan het uitvoeren is.

Ook de presentatie in de begroting van wat het per jaar verschilt is goed gevonden. Het zou beter zijn dat u dat ook cumuleert want we stapelen hier telkens maar weer. Vele malen een klein bedrag telkenjare weer maken ook een grote.

Wij hebben in ieder geval een amendement om de 1% trendmatige verhoging te voorkomen voor 2016. We zijn benieuwd welk beleid CDA en Gemeente Belangen gaan steunen. Het CDA in Aa en Hunze zal BUMA toch wel volgen naar rechts.

·        Verhoging Toeristenbelasting komende jaren met € 200.000,=

Er zal weer worden gemeld dat we proberen gelijk te lopen met andere gemeenten in Drenthe. Dat deden we ook om te stijgen naar een euro per overnachting. Wanneer we er zijn gaan we weer verder met een korte onderbreking wat een sigaar uit eigen doos bleek te zijn. Een fantastisch toeristisch jaar 2015 afsluiten met een rekening welke achteraf wordt gepresenteerd.

Wij hebben respect voor Hof van Saksen om het op te nemen voor de gehele sector in Aa en Hunze. Hof van Saksen zal het wel redden maar wat te denken van de andere ondernemers waar het in percentage veel groter is. Denk hierbij aan de groepsaccommodaties, campings en de Hotels die het al heel zwaar hebben. Ze kunnen geen klant meer missen.

Is deze verhoging dit risico het waard?

Alleen al de stijging van aantal bezoekers bij Hof van Saksen compenseert of heeft de verhoging gecompenseerd. De VVD fractie zal hier met amendement komen.

Overige zaken:

Openbare verlichting Fietspad OV knooppunt Gieten/Asserstraat.

Heel veel beleidsregels waarin omschreven wordt waarom er geen verlichting kan. Wat gaan we dan bedenken om iets te realiseren wat niet kan. Goede ontsluiting richting OV knooppunt. Welke fietsers gaan vanaf Asserstraat/ Gieter straat op de fiets in het donker naar OV knooppunt. Oh ja misschien onze wethouder de heer Lambert. College heeft u inventarisatie gedaan hoeveel inwoners van Gieter straat en Verlengde Asserstraat in het donker naar OV Knooppunt gaan?

In het donker is het veelal schoolgaande kinderen naar Assen of naar Gieten. Wanneer we dit verlichten waarom dan niet de weg  van Eexterhalte naar Anderen. Wordt gebruikt door dezelfde schooljeugd of dezelfde wethouder in het donker zelfs door het bos.

Wij begrijpen er dus niets van. De VVD heeft niet de overtuiging dat hier breed over nagedacht is. Een voorbeeld van toewerken naar een oplossing. Wij zijn benieuwd hoe de andere fracties hier tegen aan kijken.

Vastgoed:

In de schakelbijdrage hebben we hier aandacht aan besteed en het is voor de VVD onbegrijpelijk dat er zoveel geld in vastgoed gestopt dreigt te worden.

Voor de VVD is uitgangspunt dat gemeente bij haar kerntaken moet blijven en niet gaat investeren in onroerend goed.

Doe waarvoor wij u een compliment hebben gegeven. Faciliteer en ondersteun zonder zelf te investeren in stenen en/of grond.

Afsluitend:

We kunnen er niet om heen het onderwerp van de laatste maanden. Het vluchtelingen debat. De VVD fractie is blij dat het besluit in Aa en Hunze al was genomen voordat het echte rumoer in Nederland los barste.

Wij hebben onze verantwoordelijkheid genomen. Met instemming hebben we ook kennis genomen van de herbevestiging van de aantallen en herbevestiging door de burgemeester dat er geen 2e AZC komt.

Het is nu aan ons allemaal om het zo soepel mogelijk te laten verlopen in het belang van de vluchtelingen en de ondernemers en inwoners in Gieten.