Motie begraafplaatsen Eext & Annerveen

De VVD heeft ingestemd met de motie ingediend door Combinatie Gemeentebelangen over het eenmalig verstrekken van € 15.000 voor groot onderhoud aan de begraafplaatsen van de stichting begraafplaatsen Eext, Anderen & Eexterzandvoort en aan de begraafplaats Annerveen wat ook in eigendom is van een stichting.

Normaal gesproken zou de VVD tegen een motie als deze zijn aangezien het om een private stichting gaat en wij vinden dat een stichting haar eigen broek moet ophouden. In dit geval zit het toch even anders. Binnen beide stichtingen wordt door veel vrijwilligers het basis onderhoud uitgevoerd. Voor de heggen zijn ze de inzet van professionele hulp nodig. Beide stichtingen genereren te weinig geld uit de ter aardestellingen per jaar om dit te bekostigen. Hierdoor ontstaan te korten in de begrotingen. De gemeente is volgens de Wet op Lijkbezorging, verplicht om het onderhoud op zich te nemen voor een periode van minimaal 20 jaar. Nadat een begraafplaats is gesloten. Dit kan pas, wanneer er 10 jaar geen ter aardestelling heeft plaatsgevonden. Wanneer de stichtingen zouden ophouden te bestaan zijn alle onderhoudskosten voor minimaal de komende 30 jaar voor de gemeente. Dit is de reden waarom de VVD heeft ingestemd met deze motie. De komende 2 jaar zal gekeken moeten worden naar een structurele oplossing voor beide stichtingen.