VVD wil snel beleid voor het toestaan van kleine windmolens

Duurzaamheid en energietransitie zijn onderwerpen welke momenteel zeer actueel zijn ook in de gemeente Aa en Hunze. De VVD fractie constateert dat deze transitie best ingewikkeld is. Want staan we grootschalige zonneparken toe of niet? En zo ja, waar wel en waar niet?

Hierdoor zien we ook dat initiatieven die wel gereed zijn en waar belangstelling voor is niet van de grond komen omdat we hiervoor nog  geen beleid hebben ontwikkeld.

Een voorbeeld hiervan zijn kleine windmolens, deze windmolens hebben een as-hoogte van 15mtr. In de provincie Groningen worden deze al langere tijd toegestaan, en we zien nu ook dat meerdere drentse gemeenten dit voorbeeld gaan volgen. Tevens is een grote zuivelproducent een campagne gestart om veehouderijen te enthousiasmeren te kiezen voor deze oplossing icm. zonnepanelen. Dit zijn ontwikkelingen die wij vanzelfsprekend op de voet volgen.

De VVD zou graag zien dat plaatsing van deze molens ook in Aa en Hunze mogelijk wordt gemaakt en verzoekt het college hier versneld mee aan de slag te gaan.

We kunnen niet wachten totdat het totale beleid rondom energie transitie gereed is wanneer we nu al stappen kunnen maken.

Tijdens de raadsvergadering van 27 juni zal fractievoorzitter Willem Bartelds namens de VVD en Combinatie gemeentebelangen deze motie indienen.