Ambitieus en koers houden!

Om voor de komende jaren de begroting ook sluitend te krijgen zullen we kritisch moet zijn op onze uitgaven. Geld wat er niet is kunnen we ook niet uitgeven.

De VVD heeft het afgelopen jaar ingezet op:

·         Realisatie aanleg glasvezel

·         Nieuwbouw Annen, Eexterveen, Grolloo en Rolde

·         Beleid Toekomst vakantieparken

Toekomst vakantieparken

Het is de bedoeling om de sector te versterken door parken te ondersteunen in een kwaliteitsslag. De VVD fractie roept ondernemers op hier gebruik van te maken. Ook zijn er mogelijkheden om parken bij behoefte om te zetten naar een andere bestemming. De VVD roept op om soepel om te gaan met bestemmingsplanwijzigingen om er een succes van te maken.

Het komende jaar gaat de VVD voor:

·         Realisatie fietspad Amen- Grolloo en de fietspaden Eexterveenschekanaal en Spijkerboor richting Eexterveen

·         Uitbreiding bedrijventerrein Bloemakkers

·         Starterswoningen Grolloo

·         De energietransitie

·         Betaalbaar Sociaal domein

De energietransitie zal ingrijpend zijn op onze leefomgeving. De VVD zet in op helder beleid voor het mogelijk maken van duurzaam energie opwekken. Geef inwoners en ondernemers voldoende ruimte om hun plannen te realiseren, daarom niet teveel regels en eisen. Bij de realisatie van zonnevelden moet er rekening worden gehouden met de belangen van de recreatie- en toeristische sector. Zij zijn een belangrijke economische pijler in Aa en Hunze. De VVD wil goede landbouwgrond liever niet opofferen ten behoeve van zonnevelden.

Het sociaal domein heeft enerzijds te kampen met tekorten en anderzijds investeren we fors in preventie. De VVD staat nog steeds achter het beleid om het sociaal domein uit te voeren binnen de beschikbaar gestelde rijksmiddelen.

Stikstofcrisis

Door een uitspraak van de Raad van State hebben we plotseling een zware crisis. Zelfs in Aa en Hunze liggen woningbouwprojecten stil en stagneren kaveloverdrachten. Er zijn partijen die roepen dat de helft van de veestapel moet verdwijnen en zeker nabij natuurgebieden. We begrijpen dat de boeren boos zijn. Wij kunnen ons niet voorstellen dat veel van deze prachtige bedrijven uit onze gemeente moeten verdwijnen. U toch ook niet!?

De VVD fractie staat voor: een gemeente Aa en Hunze waar het goed wonen, werken en recreëren is!

VVD Fractie

Willem Bartelds,