Begroting 2020

De fractie van de VVD wil beginnen een ieder te bedanken die heeft meegewerkt aan het tot stand komen van deze begroting. Een begroting in een ander modernere vorm. Ziet er prachtig uit echter deze begroting is niet echt duurzaam. Niet duurzaam omdat we weer pen en papier nodig hebben om zaken te noteren. Wij verwachten dat we de volgende keer weer kunnen arceren en aantekeningen kunnen maken in het document. Ik ben benieuwd hoe GroenLinks dit zonder pen en papier heeft opgelost. Ook is het zeer de vraag hoe financieel duurzaam deze begroting is. Er worden meerdere structurele uitgaven opgelost met incidentele middelen. Mooi dat het kan maar niet duurzaam. College heeft dit zelf ook gezien en wil in overleg met raad. De VVD fractie roept op om dit snel op de agenda te zetten en moeilijke keuzes niet uit de weg te gaan. Ook moeten we constateren dat dit college het principe van communicerende vaten betreffende belastingen zelfs eenzijdig inzet. Wel verhogen en niet verlagen. Een ieder weet dat we al jaren moeite hebben met dit fenomeen. Voor de VVD is nu de maat vol. Wij willen constructief meedenken omdat we, zoals al eerder aangegeven geen financieel duurzame begroting hebben, en stellen dan ook voor punt 9 van de financiële uitgangspunten te schrappen. De wethouder financiën en energie haalt wel eens vaker teksten uit een stuk. Wij verwachten dan ook dat we geen amendement hoeven in te dienen. Onze bijdrage is verder opgebouwd op basis van grote onderwerpen of projecten en aantal punten waar wij van denken dat het wel een tandje minder kan wat we komende periode snel hopen te bespreken met college en raad om te komen tot een financieel duurzame begroting. Wij komen dan verder ook niet met moties. Lijkt ruimschoots gecompenseerd te worden door andere partijen.

Grote projecten

Vitale vakantieparken:

We zijn hier al lange tijd terug mee gestart. Een motie van de VVD heeft geresulteerd in een pilot op drie parken voor transformatie. Dit is later breder getrokken tot huidige project. Daar zijn we zeer blij omdat er nu ook aandacht is voor het versterken van recreatiebedrijven. De VVD fractie hoopt dat veel ondernemers vanuit onze gemeente hier gebruik van gaan maken.

Wat betreft transformatie maken we ons zorgen dat het nog niet zover is dat 1e park is omgezet. Een park met 1 eigenaar en een eenduidige situatie hadden we toch wel resultaat mogen verwachten. Wanneer dit al moeilijk gaat hoe gaat het komen met de rest.

De VVD fractie wil de wethouder waarschuwen om goed te kijken waar de vele uren en dus geld ingezet wordt. Wij adviseren u het laagst hangende fruit te plukken en geen tijd en geld te verdoen in situatie waar geen eenheid op een park is.

Tevens zijn we van mening dat dubbelbestemming een noodzaak is om voldoende resultaat te kunnen behalen.

Energietransitie:

Ook hier hebben we veel geld beschikbaar gesteld. De VVD maakt zich zorgen dat veel van dit geld opgaat aan vergaderingen. Zeker als er partijen zijn die roepen dat we overal bij aan tafel moeten zitten.

Wij geven de voorkeur aan concrete plannen en vragen vooral oog te houden dat het voor onze inwoners wel haalbaar en betaalbaar blijft.

Hoever is het college met beleid rond de kleine windmolens. Ook laag hangend fruit.

Omgevingswet:

Dit staat al lang op de agenda en we hebben als Raad al vele bijeenkomsten bijgewoond. Er loopt nu traject om te komen tot ontwikkelvisie AVEBE. Hoe is de voortgang en hoe loopt het proces van het nieuwe werken. Dit is voor onze fractie vooralsnog voldoende.

Sociaal Domein:

Voor wat betreft Sociaal Domein hebben we gekozen voor het uitgangspunt dat we het met de financiële middelen moeten doen welke we hiervoor van het rijk krijgen.

Dit lukt niet en we lossen dit dan op met incidentele middelen. Tevens stellen we nog extra incidentele middelen beschikbaar. Dit heeft allemaal tot doel om preventief proberen zaken te doen. Dit moet helpen om tijdig te signaleren en te kunnen helpen. Wat moet resulteren in minder dure en langdurige zorg.

Wanneer kunt u ons hier de 1e cijfers van tonen.

De VVD fractie verbaasd zich erover dat we regelmatig in de krant lezen dat gemeenten om begrotingen rond te krijgen bezuinigingen realiseren op het sociaal domein.

Waarom zien wij dit niet terug in onze begroting?

Is de wethouder met ons van mening dat we ook hier op korte termijn naar moeten kijken?

Overige zaken:

Bedrijventerrein:

We hebben kunnen lezen dat er fors geld vanuit grondbedrijf beschikbaar komt. Dit komt vooral uit verkoop kavels op ons uniek gelegen bedrijven terrein Bloemakkers.

Wethouder wanneer gaat u melden dat u strategische grondaankoop hier heeft gedaan zodat we verder kunnen met mooie bedrijven naar Gieten te trekken.

Bomenonderhoud:

Kortgeleden is hier een informerende bijeenkomst over geweest. De financiële vertaling staat al in deze bergroting. €200.000,= incidenteel geld voor regulier onderhoud de komende 4 jaar.

Zoals hier omschreven en opgenomen is dit dus een post die eigenlijk structureel is.

Wij verbazen ons hier sterk over. We hebben 1,5 miljoen beschikbaar gesteld om 8 jaar achterstallig onderhoud in te halen. Dat is bijna klaar en dan is resultaat dat we telkens toch 200.000 extra nodig hebben.

Hier begrijpen we niets van.

We hebben de neiging om te zeggen laten we hoogst noodzakelijke doen i.v.m. veiligheid en we zien over 8 jaar wel weer.

Knelpunten openbare ruimte:

Hier staat in deze periode €300.000 euro voor opgenomen.

U schrijft in de toelichting dat het gaat over losliggende stoeptegels en opvullen van gaten.

Dit zijn toch bij uitstek posten die uit reguliere onderhoudspost moeten worden gedekt.

Nu we allemaal zien dat het financieel moeilijker wordt zijn dit toch posten welke direct uit de begroting geschrapt kunnen worden.

Actualiseren diverse nota’s:

Er wordt gesproken over het actualiseren van meerdere nota’s in een kort tijdsbestek. Prima dat we ambitieus zijn maar laten we niet teveel tijd en dus geld besteden aan mooie documenten.

Wij gaan er dan ook vanuit dat voor het actualiseren geen externe bureaus nodig zijn. Kunt u ons dat bevestigen.

Experimenteren:

Dit is wel het toverwoord in deze begroting. In principe is er niets mis mee. Echter hier wordt steeds geld gevraagd om te experimenteren.

Dit heeft ondertussen veel weg van extra budget voor normaal werk.

Voorbeeld: Experimenteren in sociaal domein € 15.000 per jaar.

De toelichting start met: om anders te leren denken enzv………..

Dit is toch gewoon opleiding en ontwikkelen medewerkers. Zal toch wel in personeelsbudget zitten?

Samenvattend voorzitter, de VVD fractie is tevreden met deze begroting voor wat betreft wat we willen doen maar realiseert zich ook dat er een financiële uitdaging is.

Wij hopen dan ook dat een ieder kritisch is waar we het geld aan uitgeven. Immers geld wat er niet is kunnen we ook niet uitgeven.

Fractie VVD 7 november 2019

Willem Bartelds