Bijna 1000 ondernemers vragen Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandig Ondernemers (TOZO) aan bij Werkplein Drentse Aa.

Gieten- Uit onderzoek van RTV Drenthe blijkt vandaag dat in heel Drenthe ongeveer 4400 ondernemers een TOZO uitkering hebben aangevraagd. https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/158889/Ruim-4400-Drentse-ondernemers-vragen-nooduitkering-aan

In het verzorgingsgebied van Werkplein Drentse Aa (WPDA) gaat het om 930 ondernemers. Het verzorgingsgebied bestaat uit de gemeenten Aa en Hunze, Assen en Tynaarlo.

De VVD fractie van Aa en Hunze is blij te lezen dat er van de 930 al 750 ondernemers zijn uitgekeerd. Dit geeft ze een beetje lucht voor komende maand.

Naast dat ik zelf ondernemer ben in Assen, spreek ik ook veel ondernemers uit Aa en Hunze, zegt VVD raadslid Richard Heling. Het is soms schrijnend om te zien hoe men het hoofd boven water moet houden. VVD Raadslid Henriette Rossing-van Os vult aan, Het is goed om te zien dat de noodmaatregelen zo snel worden opgepakt door het WPDA. Dit hebben de ondernemers op dit moment hard nodig. Ons bedrijf is ook voor 90% gesloten i.v.m. de Corona. We hopen snel weer aan het werk te kunnen. VVD Fractie voorzitter Willem Bartelds gaat nog elke dag aan het werk. Ik werk voor een toeleverancier aan de agrarische sector. Wij zullen wel door moeten, om de voedselketen  te laten functioneren.

De VVD fractie is goed te spreken over de snelheid van uitkeren door het WPDA. Een compliment naar deze organisatie is op haar plaats. We hebben als VVD fractie de laatste tijd ons vaak afgevraagd, wat doen ze voor de ondernemers in Aa en Hunze? Dit laat zien dat het WPDA op de goede weg is en dat er contact is met de ondernemers ook uit Aa en Hunze.

Wethouder Luinge spreekt dagelijks de ondernemers uit zijn gemeente. We doen wat we kunnen om de lokale ondernemers bij te staan in deze moeilijke tijd. Het is niet overal kommer en kwel, ik spreek ook veel ondernemers die op dit moment gewoon doordraaien met hun bedrijf. Wel hebben ze zich aangepast aan de richtlijnen van het RIVM.

De ZZPers, horeca- en kapperszaken wordt op dit moment in onze gemeente het zwaarst getroffen, maar als het nog heel lang gaat duren dan gaan de recreatie en toeristische sector het ook moeilijk krijgen. Laten we positief blijven en elkaar helpen waar het kan. Dit begint door met zn allen, op welk gebied dan ook zo veel mogelijk onze bestedingen bij lokale ondernemers te doen.

Mocht u als ondernemer nog vragen hebben over de regelingen dan kunt u informatie inwinnen via de site van de gemeente.