Richard Heling neemt taken wethouder Bas Luinge over

Zoals u wellicht weet is de huidige wethouder Bas Luinge al enige tijd met ziekteverlof door een herseninfarct sinds april. En hoewel zijn oorspronkelijke ziekteverlof op 2 januari zou eindigen, heeft Bas op advies van de bedrijfsarts besloten om eenmalig gebruik te maken van zestien extra weken ziekteverlof. Daarom neemt Richard Heling, de fractievoorzitter van de VVD Aa en Hunze, tijdelijk de positie van wethouder Bas Luinge over.

Sinds april is wethouder Bas Luinge wegens ziekteverlof afwezig. Hoewel zijn oorspronkelijke ziekteverlof op 2 januari zou eindigen, heeft Bas op advies van de bedrijfsarts besloten om eenmalig gebruik te maken van zestien extra weken ziekteverlof. Dit besluit is met instemming van het college van Burgemeester en Wethouders genomen.

In de afgelopen twee ziekteperioden heeft Nynke Houwing de rol van vervanger van Bas op zich genomen. Echter, zij heeft aangegeven dat zij niet beschikbaar is voor een derde periode. Op 18 januari zal de gemeenteraad beslissen of Richard Heling als waarnemend wethouder mag optreden. Bij goedkeuring van de raad kan Heling direct aan de slag.

Het vertrouwen in de opvolger is groot. Nynke Houwing, die niet in de gemeente Aa en Hunze woont maar wel ervaring heeft als wethouder in de gemeente Borger-Odoorn, heeft aangegeven dat zij tot de jaarwisseling beschikbaar was. Gezien haar andere taken op het gebied van coaching en vrijwilligerswerk, en haar aanstaande pensioen, is na uitgebreide discussie binnen de fractie besloten om Richard Heling als tijdelijke opvolger aan te wijzen. Richard heeft daar veel zin in. Hoewel hij niet eerder wethouder is geweest, heeft hij het voordeel dat hij de gemeente heel goed kent. Hij is er geboren, getogen en woont er.

Houwing benadrukt dat Heling, indien nodig, op haar steun kan rekenen. Ze geeft aan dat de goede opvolging door Heling haar besluit om te stoppen aanzienlijk heeft vergemakkelijkt, en dat ze bereid is om hem met raad en daad bij te staan.

Vanuit het bestuur wensen we Bas een goed en spoedig herstel toe en Richard erg veel succes met deze uitdaging. En willen we onze dank uiten aan Nynke Houwing voor haar inzet de afgelopen periode.