Vragen aan burgemeester & wethouders over Gasselterveld

Vragen aan burgemeester en wethouders betreffende bestemmingsplan Visie gebied Gasselter veld en relatie toeristische sector en gemeente Aaenhunze. Aanleiding: We ontvangen als fractie verontrustende berichten vanuit toeristische sector over het proces rondom bestemmingsplan visiegebied Gasselterveld. De signalen zijn dusdanig dat bij ons het beeld ontstaat dat de situatie vergelijkbaar is met december 2014, vlak voor start van het toeristisch jaar, waarbij er ook sprake was van zeer gespannen verhoudingen. Ook toen was het onderwerp Gasselterveld.

We hebben dan ook de volgende vragen en/of opmerkingen.

Er is veel onduidelijkheid over landschappelijke inpassing van bestaande recreatiebedrijven.

A:  Hoe is het mogelijk dat er zoveel onduidelijkheid is?

B:  Is er met de betreffende ondernemers vooraf overleg geweest over  functiewijzingen van de landschappelijke inpassing? Zo ja, wanneer? Zo, nee waarom niet?

C:  Op basis van welke beleid van de gemeente is er voor landschappelijke inpassing gekozen voor Bos variant 2 of zelfs variant 3.

D:  In het onlangs behandelde bestemmingsplan Hof van Saksen is geen sprake van landschappelijke inpassing d.m.v. bos varianten.  Waar zit het verschil?

Is hier sprake van ongelijke behandeling of voorkeursbehandeling?

E:  Is er mogelijk sprake van nieuwe visie van college betreffende landschappelijke inpassing? Zo ja, Wat is uw nieuwe visie?

F:  De VVD fractie is van mening dat de landschappelijke inpassing van de huidige  recreatie bedrijven in Gasselterveld meer dan voldoende is. Heeft het college deze mening ook? Zo ja, waarom dan toch functieaanpassingen? Zo nee, waarom niet?

G: De VVD fractie ziet bos varianten als ernstige beperking voor de bedrijfsvoering van de ondernemingen? Heeft het college deze mening ook? Zo ja, waarom dan toch opleggen? Zo nee, waarom niet?

H:  De VVD fractie was van mening dat we een stimulerend toeristisch beleid  hadden en dat we dat ook nastreven. Is het college het met de VVD eens dat dit hier niet inpast?

G: Gaan we dezelfde wijzigingen binnenkort ook zien bij bestemmingplan buitengebied?

2:   De verhouding tussen de toeristische sector en de gemeente Aaenhunze staat evenals

in december 2014 volgens de VVD fractie onder druk.

De VVD fractie denkt mogelijke redenen te zien.

A: De portefeuille verdeling waar Toerisme en RO niet bij dezelfde portefeuillehouder

zit.  De VVD fractie is van mening dat gezien de situatie het zeer wenselijk is dat beide portefeuillehouders gezamenlijk het gesprek met de sector aan gaan. Is het college hiertoe bereid? Zo ja, neemt u ook het initiatief? Zo nee, waarom niet?

B:  Regelmatig krijgen we signalen van ondernemers ( dit gaat niet alleen over toerisme) dat de rode loper veel minder vaak klaar ligt dan dat de VVD fractie graag wil of in ieder geval het gevoel is bij de ondernemers.

De VVD fractie vraagt zich af of er al voldoende een cultuuromslag is gemaakt.

Wat is de mening van het college hierover? Hoever zijn we? Waar zitten de knelpunten?

C: Aansluitend op het vorige is het schokkend te constateren dat ondernemers ons aangeven dat we het besprokene niet als voorbeeld mogen gebruiken.

Het waarom. Wij zijn ondernemer in de gemeente en hebben ze nog wel eens weer nodig. Of straks krijgen we er nog last van.

Wij vinden dit schokkend. Heeft u deze signalen vaker gehoord?  Zo ja, wat gaat u doen of heeft u al gedaan om deze angst weg te nemen.

Zo nee, bent u bereid met ons na te denken wat hiermee te doen?

Gieten, 3 december 2015

Fractie VVD